fredag 31 januari 2014

We are the music makers



Och det kommer inte att handla om schlagerfestivalen (som jag är hjärtinnerligen trött på innan den ens har börjat) utan om lyrik, poesi, dikt.... I min hand just nu en liten antologi (jag kan sällan motstå en antologi) som har titeln "Poems to Learn by Heart"- en nätt liten volym med engelskspråkiga dikter som varit och är mycket älskade- dikter som (i flertal och ental) säkert ingått i många andra antologier genom årens lopp. Hur som helst- det är en fin samling och så får man "allt på en plats". Mycket känner jag igen och några vackra överraskningar hittar jag också.

Här en av de mera kända dikterna men den tål sannerligen att läsas om och om igen. Arthur O'Shaughnessy's "Ode ' We are the music makers'. Det är en lång dikt och oftast återges bara de tre första verserna. Det handlar om diktarens roll i världen. Här den första versen. (Hela dikten kan man läsa här).

We are the music makers,
And we are the dreamers of dreams,
Wandering by lone sea-breakers,
And sitting by desolate streams;—
World-losers and world-forsakers,    
  On whom the pale moon gleams:
Yet we are the movers and shakers
Of the world for ever, it seems.



Så här sa William Wordsworth om poesi: " Poetry is the breath and finer spirit of all knowledge".


Poems to Learn by Heart av Ana Sampson har getts ut av Michael O'Mara Books Ltd (2013)

Inga kommentarer: